RFID áru nyomonkövetés – stock monitoring

Az RFID területolvasó technológia teljesen új lehetőséget biztosít a kereskedelemben a készletek és vásárlói szokások megfigyelésére és elemzésére. A Nordic ID AR RFID területolvasó technológiájára épülő megoldás valós idejű adatokat szolgáltat a készletek mennyisége mellett az egyes árucikkek fizikai hollétéről és mozgásáról is. A kinyert adatokat a rendszer további elemzés céljából interfészen keresztül továbbítja tetszőleges back-office vagy ún. BIG DATA (adatelemző, adatbányász) rendszerek felé.

Versenyelőny RFID alkalmazásával

Az RFID stock monitoring rendszer által a hagyományos “offline” üzletek és áruházak az on-line webáruházak-hoz hasonló részletességű adatokat kaphatnak az egyes termékek mozgásáról, vásárlói viselkedésről valamint az egyes árucikkek fizikai hollétéről.

A valós idejű RFID termék nyomon követés és készlet monitorozás jelentősége és üzleti haszna az általa kinyert adatok elemzésében rejlik.

RFID áru nyomon követés – hogyan épül fel a rendszer?

A Nordic ID AR UHF RFID területolvasóinak technológiai újítása, hogy az RFID tag jelenlétének érzékelése mellett a tag fizikai helyét, vagy mozgásának irányát is képes érzékelni. Az RFID antennák több “olvasó nyalábbal”, ún. beam-el olvasnak, így képesek érzékelni, hogy az adott rfid tag melyik nyalábban tartózkodik és milyen távol van az olvasótól. Több antennával nagy területet lehet lefedni, hasonlóan a Wifi cellák kialakításához, így a megfigyelt terület nagysága gyakorlatilag korlátlan lehet.

Az RFID áru nyomon követő rendszer a

  • terméken vagy egyéb objektumon (pl. bevásárló kosár) elhelyezett UHF RFID tag-ekből,
  • Nordic ID AR RFID területolvasókból,
  • Middleware szoftverből, mely értelmezi és adatbázisba rendszerezi az információt,
  • valamint interfészből áll, mely az adatelemző vagy háttér (back-office) alkalmazás felé biztosítja az egy, vagy kétirányú kommunikációt.

Milyen információk nyerhetők az RFID áru nyomon követő rendszerrel?

RFID a kereskedelemben

Az üzlettér és raktár területen belül valós időben követhető

  • a készletszint,
  • az áru mozgásának útvonala, (melyik termék nem mozog, melyik terméket vitték próbafülkébe, stb.)
  • vásárlók mozgásának követése, amennyiben a bevásárló kosarak / kocsik el vannak látva RFID tag-el. Ebből megfigyelhetők a forgalmas (kedvelt) területek és a “vakfoltok”. Megállapítható, hogy hol és mennyi időt töltenek a vásárlók, melyik pénztárnál mekkora a sor, mennyi az áthaladási idő.
  • egyedi ajánlatok és promociók kommunikálhatók a vásárlónak megfelelő felületen (pl. kiosk terminálok) (up-sell, cross-sell)
  • folyamatossá tehető a polcok feltöltése, nem alakulhat ki készlethiány az eladótérben,
  • FIFO helyett FEFO elv szerint tölthető a készlet az eladó térben. (azaz nem az elsőként beérkezett árut helyezzük ki előbb a polcra, hanem az elsőként lejáró szavatossági idejű terméket)

RFID áru nyomon követés és az áruvédelem

A valósidejű RFID áru nyomon követés képes kiszűrni

  • a raktárból indokolatlanul “eltűnő” tételeket,
  • az eladótérben indokolatlanul eltűnő tag-eket (pl az aruról eltávolítják / tönkreteszik a tag-et, árnyékolt táskába teszik a terméket, így megszűnik a jel)

Az ilyen események valós időben a hely és időpont meghatározásával követhetők, így a biztonsági személyzet azonnal beavatkozhat.

Milyen üzleti előnyök érhetők el a rendszer bevezetésével?

RFID adatok elemzésével (BIG DATA)

  • folyamatos árukihelyezés miatt az értékesítés volumene 4-21% -al nő,
  • a konverziós arány a személyre szabott marketing kommunikációval 80-91%-al nőhet,
  • felszámolhatók az üzlettérben a vásárlók által nem kedvelt “vakfoltok, holtterek”
  • on-line áruházakhoz hasonló részletességű információ minden egyes termékről és vásárlóról,
  • A vevői elégedettség nagymértékben megnő
  • Javul a vásárlói élmény

Valós idejű RFID készlet figyeléssel

  • a FEFO készletkezelés miatt a “beragadó” és lejárt szavatosságú termékek aránya 3-15%-al csökken,
  • hatékony áruvédelem a külső és belső lopások ellen, a veszteségek 15-25%-al csökkenhetnek,
  • a leltározás költségei 30-59%-al csökkennek,
  • a leltár pontossága elérheti a 98-99,9%-ot, mindezt valós időben.
  • nő a működési hatékonyság, a saját operációs gyakorlat optimalizálható.

Milyen lépéseken keresztül vezethető be az RFID rendszer?

A sikeres bevezetés az eddigi gyakorlati tapasztalatok alapján az alábbi lépéseken keresztül valósul meg:

  1. Feladat elemzése, beruházói igények megismerése
  2. Helyszín vizsgálata, szükséges RFID eszközök meghatározása (mennyiségi, minőségi)
  3. Rendszertervezés, ütemterv elkészítése
  4. RFID olvasók telepítése
  5. Middleware szoftverek és az interfész fejlesztése
  6. Rendszertelepítés, paraméterezés
  7. Oktatások
  8. Tesztüzem, szükséges finomhangolások elvégzése
  9. Élesüzem
  10. Support

RFID rendszer – készletszintek, áru mozgás nyomonkövetése a kereskedelemben valós időben.

Amennyiben a témával kapcsolatban kérdései lennének, vagy érdeklődik az Ön vállalatánál a bevezetés lehetőségei iránt, keressen bennünket! Szakértő kollégáink mindenben a segítségére lesznek!

Amennyiben érdeklődik a téma iránt, javasoljuk az alábbi cikkek olvasását is:

RFID valós idejű leltár – versenyelőny a kereskedelemben

RFID rendszerek – helymeghatározás épületen belül