Smartindy Blog bejegzés oldal

Oldal fejléc

Mobil adatgyűjtő üzemeltetés - szempontok választáshoz

Mobil adatgyűjtő üzemeltetés - szempontok választáshoz

A megfelelő vonalkódos adatgyűjtő kiválasztása és megvásárlása csak az első lépcső. Az üzemeltetés az egyik legfontosabb informatikai feladat, melyet már a beruházás tervezésekor figyelembe kell vennünk. De mire kell figyelnünk?
A vonalkódos adatgyűjtő kiválasztása előtt az üzemeltetési költségeket is vegyük vizsgálat alá. Az adatgyűjtő beszerzési ára és az üzemeltetési költségek együttesen fogják meghatározni a teljes költségünket, így a beruházás megtérülését (ROI) is.

Vonalkódos adatgyűjtő – garancia, jótállás

Az új adatgyűjtők vásárlása esetén bizonyos ideig – általában egy évig, bizonyos márkák hosszabb ideig – a gyártók szavatolnak azért, hogy az általuk gyártott termék gyártási hibától mentes. Ez valóban megnyugtató és a hosszabb garancia idő bizalmat ébreszt bennünk a termék iránt. De nyugodtan alhatunk-e, ha az általunk választott adatgyűjtő gyártói nagyvonalúan hosszabb garanciát vállaltak?

A garancia a jellegéből fakadóan a gyártási hibákból eredő meghibásodásokra jelent fedezetet, azok elhárításában számíthatunk rá, hogy nem lesznek extra költségeink az üzemeltetésben.

Javítás ideje

Lényeges kérdés, hogy nem várt meghibásodás esetén mennyi idő alatt kaphatjuk vissza a megjavított készüléket? Ameddig az adatgyűjtő szervizben van, ki kell vonnunk a termelésből, ezért mindenféleképpen járjunk utána, hogy ilyen esetekben mi fog történni. Legjobb, ha az adott szállító helyben rendelkezik szervizzel, így lerövidülhet a javításra fordított idő.

Cserekészülék?

Manapság legtöbb gyártó ragaszkodik hozzá, hogy saját gyári technológiával javítsa a garancia időben az eszközöket, ezért nem ritka, hogy a meghibásodott eszközt külföldre kell szállítani.  Ilyenkor jöhet jól, ha a szállító cserekészüléket tud nekünk biztosítani a javítás idejére. Erről mindenképpen előzetesen egyezzünk meg az adott szállítóval, hiszen ez egy olyan többletszolgáltatás, melyre nem kötelezi a szállítókat törvény.

Garanciakezelés ideje?

adatgyűjtő  beszerzési ára mellett tehát vizsgáljuk meg a garanciális feltételeket. Az adott szállító hogyan kezeli a garanciális ügyeket, milyen átfutási időkkel számolhatunk egy esetleges meghibásodás esetén?
Elérhető-e cserekészülék a javítás idejére, ha igen milyen költséggel juthatunk hozzá? A termelésből való kiesés adott helyzetben nagyobb veszteségeket okozhat nekünk. Nagyobbat, mint amennyit megtakarítottunk azzal, hogy egy olcsóbb szállítót választottunk, aki esetleg nem tud a garanciakezelésben olyan hatékony megoldást kínálni, mint egy versenytársa.

Vonalkódos adatgyűjtő – üzemeltetési kérdések

Az ipari adatgyűjtő mostoha körülmények közötti üzemelésre lett tervezve. Ennek ellenére szélsőséges behatások érhetik, amelyek meghibásodásokhoz vezethetnek. Egy szerencsétlen leejtés (például egy éles tárgyra) könnyen az adatgyűjtő kijelzőjének sérülését okozhatja. Az éveken át tartó folyamatos három műszakos „nyúzás” előbb-utóbb nyomot hagy a billentyűzeten, mely ezáltal cserére szorulhat.

Ezekkel a javításokkal számolnunk kell, mint felmerülő költségekkel. A beruházás tervezésekor az lenne a szerencsés, ha valami támpontot kapnánk arra nézve, hogy mennyi lesz ez a költség. Ezt felismerve néhány vonalkódos adatgyűjtő szállító és gyártó kínál olyan átalánydíjas szolgáltatást, mely mindezekre a kiadásokra fedezetet nyújt. Ezeknek a nagy előnyük, hogy kiszámíthatóvá és tervezhetővé teszik az üzemeltetési költségeket.

Érdeklődjük meg a kiszemelt szállítóknál, hogy van-e lehetőség ilyen üzemeltetési szolgáltatás igénybevételére. Amennyiben van rá lehetőség, akkor érdemes fontolóra vennünk, hogy éljünk ezekkel a lehetőségekkel. Ezek költsége az mellett, hogy tervezhető kiadást jelent, általában alatta marad az esetleges esetenként fizetendő javítási díjaknak.

Vonalkódos adatgyűjtő konfigurációja – képes-e követni a változó igényeket?

Nagyon fontos kérdés, hogy utólagosan van-e lehetőség az adatgyűjtő konfigurációjának a változtatására. Az igények változásával (pl áttérünk WLAN-ról 3G-re) az eszközök élettartama alatt szükséges lehet, hogy módosítsuk a konfigurációt.

Szerencsére egyre több vonalkódos adatgyűjtő van a piacon, melyet utólagosan is bővíthetünk, vagy módosíthatunk. Ha ez szükségessé válik, és nem jól választottunk, akkor bizonyos adatgyűjtő típusoknál a teljes eszközparkot cserélnünk kell idő előtt. Ha jól választottunk adatgyűjtőt, akkor elegendő például egy kártyát kicserélni.

Költségek tekintetében mondanunk sem kell, az utóbbi sokkal kedvezőbb. Ha ennek lehetősége felmerülhet az elkövetkezendő 3-5 évben, akkor fontoljuk meg a bővíthető/módosítható adatgyűjtő típusok beszerzését, akár magasabb beszerzési ár mellett is.

Ne feledjük, hogy a teljes élettartam költség egyenlő lesz a beszerzési ár és a teljes élettartam alatt kifizetett javítási és karbantartási költségekkel. Ennek tudatában vizsgáljuk meg beruházásunk megtérülését, ne csak a beszerzési árat vegyük figyelembe. Ha így teszünk, elkerülhetjük azt, hogy az első pillantásra kedvezőbbnek tűnő választás a későbbiekben drágábbnak bizonyuljon.

Adatgyűjtő üzemeltetés – csökkentsük az informatikai költségeket

Egy vonalkódos adatgyűjtő rendszer üzemeltetése napi szinten emberi erőforrásokat köt le. Ezért egyáltalán nem mellékes szempont, hogy mennyi időt kell fenntartásra fordítani. Ennek költségei jól mérhetőek a munkabérekben illetve a külső cégnek kifizetett szolgáltatási díjakban. A hatékonyság több szempontból is kívánatos, hiszen az adatgyűjtők átparaméterezése, vagy új szoftver telepítése óhatatlanul leállással jár együtt. Nem mindegy tehát, hogy mennyi időt kell erre fordítanunk. Egy szoftver telepítése általában nem igényel sok időt, viszont ha nagy számú adatgyűjtőt üzemeltetünk, akkor akár napokba is telhet, mire minden adatgyűjtőt megfelelően telepítünk.

Egyes gyártók elérhetővé tesznek távoli menedzsment szoftvereket. Ezek segítségével akár fizikailag egymástól távol lévő adatgyűjtőkön is egyszerre állíthatunk paramétereket, vagy telepíthetünk rájuk szoftvereket. Ezeket általában „remote management” szoftvereknek nevezzük idegen kifejezéssel, és gyártónként különféle feltételek mellett juthatunk hozzá.

Ha nagy adatgyűjtő „flottát” üzemeltetünk, esetleg sok telephelyünk van, akkor érdemes ezeknek a beszerzését fontolóra venni, mert a megtakarítások gyorsan meghaladják a beszerzésükre fordított összeget. Nem beszélve arról, hogy egy szoftver váltás esetén, melyet ráadásul egyetlen éjszaka alatt kellene végrehajtani különböző telephelyeken, másként nem is tudnánk kivitelezni.

Meg kell vizsgálni, hogy az egyes szállítók, vagy gyártók milyen szoftveres támogatást biztosítanak a mobil adatgyűjtőkhöz, melyekkel csökkenthetjük az üzemeltetési költségeket. A beruházás tervezésekor, a megfelelő adatgyűjtő kiválasztásakor a fenti szempontokat is mérlegeljük. Ha így teszünk, még egy csapdát sikeresen kikerülünk.

Cikk lábléc